vineri, 18 iunie 2010

Inghetata


In ultimii cinci ani, consumul de inghetata a crescut cu 10-20% din punct de vedere valoric. Si in vara aceasta, cresterea este sustinuta de prognozele meteo.Consumul de inghetata va creste semnificativ, cel putin in aceasta vara, cand prognozele meteo indica o vreme deosebit de calduroasa. Producatorii explica acest lucru prin faptul ca inghetata este un produs sezonier, influentat de vreme si, ca atare, consumat in special in perioadele calduroase. In Romania, inghetata este inca perceputa ca o racoritoare si mai putin ca un desert, insa producatorii sunt convinsi ca aceasta mentalitate se va schimba. Privita in ansamblu, piata inghetatei este totusi dinamica si in continua dezvoltare. "Exista, din punctul nostru de vedere, spun reprezentantii Top Gel, trei categorii de producatori si distribuitori de inghetata in Romania: din prima categorie fac parte cinci-sase mari producatori care detin o pondere de 70%-80% din piata", a declarat Robina Cornaciu de la Top Gel.In sezonul estival, vanzarile sunt de patru ori mai mari decat in extrasezon, iar in conditii meteo favorabile, in luna mai se contabilizeaza cel mai mare volum al vanzarilor. In general, peste 50% din vanzarea anuala de inghetata se inregistreaza in lunile mai, iunie si iulie. In ultima perioada insa, companiile de profil au observat o tendinta de scadere a sezonalitatii, iar in consecinta producatorii au diversificat foarte mult segmentul "take home".Piata inghetatei a inregistrat cresteri medii in ultimii cinci ani, de 10-20%, din punct de vedere valoric.Statisticile estimeaza ca un roman consuma circa 1,1 kg de inghetata, in crestere fata de anii trecuti, cand se consumau aproximativ 0,6 kg. Cu toate acestea nivelul consumului este redus, comparativ cu alte tari europene. Un roman consuma de 3-8 ori mai putina inghetata decat un polonez sau un ungur si aproape de 20 ori mai putin decat un italian sau un ame rican. Ungaria sau Cehia inregistreaza un consum de peste 3 kg pe cap de locuitor, Polonia de 4 kg, Italia de 17 kg, Belgia de 15,5 kg, iar Suedia de 13 kg. Campioni la mancat inghetata sunt americanii, cu 27 de kilograme pe an. In plus, 90% din populatia urbana mananca vara inghetata, ponderea consumatorilor scazand in timpul iernii la 42%.Estimata la aproximativ 35 de milioane de euro, al vanzarilor de aproximativ 10-15 milioane de kilograme anual, piata inghetatei din Romania este impartita intre aproximativ 20 de producatori.Cu toate ca tara noastra este pe ultimele locuri in ceea ce priveste consumul de inghetata, companiile apreciaza ca piata de profil a inregistrat cresteri medii in ultimii cinci ani, de 10-20%, din punct de vedere valoric. Ioan Istrate, directorul societatii Alpin 57 Lux, a declarat ca in sezonul 2006, fata de 2005, vanzarile au crescut cu 35%. O alta explicatie a cresterii, enuntata de producatori, este extinderea cu mare rapiditate a retelelor de supermarketuri si hipermarketuri, care a produs o explozie a vanzarilor in general si a vanzarilor de inghetata in particular, in special a celei de tip "familial". "Se observa cresterea vanzarilor cu deosebire la portii familiale; consumatorii cumpara pentru acasa, vor sa savureze un super-desert in intimitate, si asta se reflecta in vanzari", considera Florin Rosescu, manager general al companiei Kubo Ice Cream. In cifre, potrivit datelor MEMRB, vanzarile de inghetata "family" au crescut de la 20% la peste 23%.Aromele care aduc volume mari de vanzari si cifre de afaceri raman cele clasice: vanilie, cacao, fructe de padure, capsuni, visine.Si pentru viitor, prognozele sunt favorabile. Reprezentantul companiei Kubo Ice Cream estimeaza o crestere generala a consumului de inghetata cu 10% fata de anul trecut. La nivel de companii, estimarile sunt de asemenea bune: Kubo Ice Cream apreciaza ca va inregistra o crestere a vanzarilor intre 20-25%, Bonissimo preconizeaza o crestere in acest an de cel putin 15%, iar Top Gel mizeaza pe o crestere medie cu 30- 40%. Tendinta favorabila consumului i-a determinat pe producatori sa isi dezvolte capacitatile de productie si sa diversifice sortimentele de produse. Alpin 57 Lux si-a extins portofoliul cu 35%, venind cu game de produse noi si dezvoltandu-le totodata pe cele existente. Top Gel a investit intr-o noua unitate de productie si a extins cu 10% reteaua de distributie, stabilind ca obiectiv urca rea pe locul doi in clasamentul producatorilor si distribuitorilor de inghetata si o pondere de piata de aproximativ 15% din punct de vedere valoric.Inghetata "tip impuls" se vinde cel mai bine in magazinele traditionale si la chioscuri, iar cea "tip familiy" in supermarketuri si hipermarketuriPentru acest sezon, jucatorii de pe piata si-au propus sa isi surprinda consumatorii cu arome noi: pepene galben, tiramisu, nuci, fistic, lime, dar si cu sortimente noi, ca de exemplu sorbet de fructe (un tip de inghetata care se obtine din suc de fructe sau din pulpa lor), mousse etc.Analizand preferintele consumatorilor, s-a constatat totusi ca aromele care aduc volume mare de vanzari si cifre de afaceri raman cele clasice: vanilie, cacao, fructe de padure, capsuni, visine.[mosimage} Din categoria inghetatei de impuls, cea pe bat a inregistrat in perioada mai - septembrie 2006 cele mai mari vanzari, de peste 19%, fiind urmata de inghetata la pahar, cu vanzari de peste 15%.Vasile Armenean, General Manager la Betty Ice, spune ca in fiecare an exista trenduri noi, apar sortimente noi si dispar altele mai vechi. "Consumatorii si-au manifestat de-a lungul anilor o preferinta accentuata pentru produsele autohtone", apreciaza, la randul sau, Ioan Istrate, directorul Alpin 57 Lux.Comportamentul consumatorilor nu s-a schimbat semnificativ. Insa gusturile au devenit mai rafinate, se cauta produse speciale care sa atraga prin ambalaj si calitate. Inghetata ramane un produs de impuls, spune Daniela Dorca, Brand Manager la Friesland Foods Romania. Si continua, adaugand ca "in general, in magazinele traditionale si la chioscuri se inregistreaza cele mai mari vanzari". In extrasezon insa, inghetata family este cel mai des achizitionata din supermarketuri si hipermarketuri. Opinia este impartasita si de ceilalti producatori. "Daca analizam statisticile, constatam ca 95% din vanzari se realizeaza prin magazinele mici, care, datorita formatului si specificului consumatorului roman, s-au pretat cel mai bine acestei piete", considera Robina Cornaciu. Si adauga: "Compania Top Gel isi propune ca la sfarsitul anului 2007 sa realizeze in retelele nationale aproximativ 8-10% din vanzari si sa ajunga la 20% din vanzari la sfarsitul anului 2008".Cresterile vor fi sustinute, bineinteles, prin campanii promotionale in urmatoarea perioada, fie la locul de vanzare, in comertul traditional si cel modern inghetata fiind un produs de impuls, fie prin participarea la targurile de profil. Friesland Romania a planificat, pentru luna mai, o campanie TV care are ca scop comunicarea noii pozitionari a brandului Napoca.Branduri din portofoliul producatorilorAlpin 57 Lux detine in portofoliul brandurile Alpin (inghetata i n caserole, sandwich, wafe, pahare), Premium (inghetata in caserole, bete, cornete), Fulg de nea (inghetata tip premium la pahar), Iceberg Regal (inghetata la caserola superpremium). La acestea s-au adaugat in acest sezon Madrigal (inghetata premium in caserole), Junior (inghetata sandwich cu napolitana) si Alpinini (inghetata premium in pahar de plastic cu surpriza).Betty Ice are urmatoarele branduri: Betty Balleto, Betty Lido, Betty Squash, Betty Destiny, Betty Verity, Betty Quicly, Betty Armony, Betty Bel Canto, Betty Toledo.Bonissimo: principalul brand este Bonissimo, cu sortimentele alune, white, lamaie si sandwich junior.Napolact: brandul-umbrela este Napoca sub care exista Scarisoara, San Giovanni, Scufita Rosie, White, De Lux, Clasic, Panda si Wow.Kubo Ice Cream: Amicii - brand-umbrela, Obsession, Majestic, Amica, OZN, Amicelli, Queen, Metropolis, Q7, Ok.Top Gel: principalul brand este Top Gel. Din gama produselor de impuls fac parte inghetata pe bat: Banana, Chic, Martinel, Top Gel, Axel, Mali, Top Gel cu alune; inghetata la pahar: vanilie, cacao, Top, Eli, Bambino; inghetata la cornet: Vafi , Bobo, Sandwich, Topy, Topy Maxx. Din gama produselor "take home": inghetata la caserola Cora 500 ml, ce va fi inlocuita anul acesta cu gama Non Stop, produsa in ambalaj de 500 ml, inghetata la caserola XL5 700 ml, inghetata la caserola Non Stop 900 ml.Lansari in sezonul 2007Alpin 57 Lux a lansat trei game de produse noi: Madrigal, Junior si Alpinini. Madrigal reprezinta un produs premium de consum familial, realizat in sapte sortimente, din aromele ciocolata, vanilie si frisca cu diferite topinguri (caise, capsuni, caramel, visine, fructe de padure), precum si arahide. O noutate o reprezinta inghetata Madrigal cu aroma de rom si stafide. Junior reprezinta un produs de tip impuls, un sandwich de inghetata cu napolitane, realizat in trei sortimente noi: maracuja, cirese si lamaie. Al treilea produs, Alpinini, este de tip impuls si reprezinta o inovatie pe piata nationala a inghetatei: aroma de capsuni cu toping de capsuni si o jucarie surpriza. Sortimentele noi pentru 2007 de la Betty Ice: inghetata de pepene galben, tiramisu, inghetata cu nuci, fistic, lime.Napolact: lanseaza in acest sezon un sorbet de fructe de padure (lamaie, sub forma de stick si, ca noutate, un nou gen de inghetata - mousse cu capsuni, vata de zahar sau ciocolata - trufe si cafea. Acest tip de inghetata dupa 20 de minute devine foarte cremoasa, cu o textura gen budinca.Kubo Ice Cream a pregatit pentru acest sezon produse noi, super premium. Din gama Obsession: Tort 1 kg tiramisu, ciocolata cu cirese, iaurt cu fructe de padure, precum si tortul Obsession 550g Crispy Rocher, inghetata pe bat Q7 ciocolata, respectiv vanilie, acoperita cu ciocolata cu lapte, respectiv ciocolata alba, vaschete de inghetata Obsession 2 kg pentru sectorul Horeca.Top Gel: va introduce din acest sezon inghetata Mellone (pepene verde), inghetata pe bat Axel si inghetata pe bat Mali. Compania a dezvoltat gama Amadeus (produse de familie) prin introducerea sortimentelor: Amadeus Crema de Artar cu Nuci, Amadeus Crema de Rom cu bucati de ananas, Amadeus Straciatella, Amadeus Tiramisu, Amadeus Crema de Caise si bucati de Caise.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu